Lärplattformar

Vad är egentligen en lärplattform?

Lärplattform förkortas på engelska LMS (Learning Management System). En fråga som man bör ställa sig och fundera lite extra över är vad en lärplattform egentligen är.  När vi börjar fundera över detta och analyserar frågan lite djupare så kommer vi nog troligtvis att komma fram till en mängd olika svar, inget mer rätt eller fel än det andra. Vi lär så länge vi lever och inhämtar kunskap från många olika håll. Varje individ söker sin kunskap från olika källor dagligen. Det kan vara att fråga personer i sin omgivning, det kan vara att gå en kurs, läsa en bok, söka svaren på internet, i sociala medier eller på andra sätt. En något mer filosofisk tanke kan vara att varje individ bygger en högst individuell och behovsanpassad lärplattform som följer en genom hela livet i det ”livslånga lärandet”. Läs stycket ”Från återkommande utbildning till livslångt lärande”.

Lärplattform i skolans värld

Inom skolan är en vanligt förekommande bild att en  lärplattformen är en webbaserad programvara som utvecklats för att hjälpa alla som deltar i en inlärningsprocess.

En lärplattform eller ett LMS kan beskrivas som ett virtuellt klassrum där kursdeltagare och lärare för en specifik kurs kan kommunicera säkert med varandra, och utbyta lösenordsskyddade dokument. Lärplattformen hanterar kursuppföljning och kursadministration, exempelvis resultatlistor, automaträttade prov, digitalt kursinnehåll i exempelvis text- och videoformat och inlämningskorgar för redovisningsuppgifter.

Flera kommuner i Sverige har idag en lärplattform för de kommunala grundskolorna och gymnasierna. I det sammanhanget används lärplattformen även för att hantera individuella utbildningsplaner, inrapportering av närvaro, skriftliga omdömen, digitalt innehåll med mera. Källa

Efter skolan och in i ett yrkesliv

När eleverna lämnar skolan, kommer ut i yrkeslivet och befinner sig på olika företag så finns oftast inte gemensamma plattformar som exempelvis Vklass att tillgå.  Allt fler företag ser möjligheterna med att använda sig av gratis molntjänster där de själva får tillgång till officepaket och kan skapa arbetsytor för kommunikation och samarbete internt och i nätverk med andra företagare och samverkanspartners.

Att förena det bästa av två världar

Inom ramen för vårt projekt bör vi fundera på hur vi kan nyttja skolans befintliga lärplattform i kombination med andra molntjänster för att maximera användarnyttan, säkerheten och den kreativa utvecklingen av yrkesintroduktionsprogrammet. Det är inte det ena eller det andra utan snarare ”både och”.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s