Workshop med SYV kring tillgänglighet för vuxna elever i Dalarna

syvtraff
Foto: Peter Gunnebro

Den 29 september hade vi i projektet Dalawux-Flexibelt lärande, en heldags workshop med studie- och yrkesvägledare inom vuxenutbildningen i Dalarnas kommuner. Vi gav på förmiddagen en introduktion kring ett flexibelt lärande och ett flippat klassrum, samt gick igenom olika utmaningar i sitt lärande som vuxna elever kan ha. Under eftermiddagen diskuterade vi i mindre grupper hur man bör arbeta i vägledningssamtalet med vuxna som har en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning/NPF, eller utmaningar som påminner om NPF.

img_3504
Foto: Torbjörn Skarin

En utmaning med att arbeta med vuxna elever med NPF är att många elever saknar en fastställd diagnos, och att det därför kan vara svårt att fånga upp dessa utmaningar i den inledande SYV-samtalet med den vuxna eleven. En annan utmaning kan vara att den vuxne eleven själv inte vet att hon/han har en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning.

Dessa citat i en film (från Socialstyrelsen om psykisk ohälsa) lyfte fram hur en vuxen elev kan uppleva sin funktionsnedsättning. “När jag som vuxen fick min ADHD-diagnos så var det en stor lättnad” och “Genom diagnosen kan jag lättare förstå mina utmaningar och hur jag skall hantera detta i vardagen”.

img_3503
Foto: Torbjörn Skarin

Sven-Olof Dahlgren (psykolog och forskare med fokus på NPF) menar att man inte kan ha en standardlösning för alla med samma diagnos eller utmaning, utan att man måste anpassa lösningen till varje enskild individ. Detta ställer krav på att både SYV och lärare inom vuxenutbildningen behöver fånga upp olika utmaningar hos eleverna, samt ha kunskapen om vilka insatser som behöver sättas in kring eleven.

img_3502
Foto: Torbjörn Skarin

De centrala frågorna för dagens workshop var:
-hur kan vi ta reda på den vuxna elevens utmaningar och behov?
-hur kan vi möta den vuxne elevens behov?
-hur bör vi hantera vuxne eleven med NPF vid ett inledande samtal?
(före, under, efter)

Vid pennan
Torbjörn Skarin, projektutvärderare

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s